گروه شهری: طرح مجوز انتشار و فروش اوراق مشارکت برای احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده محلات شهر تهران در سال 88، در جلسه علنی شورای شهر تهران بررسی شدو به تصویب رسید.

براساس این طرح، به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود تا سقف مبلغ 700 میلیارد تومان با هماهنگی وزارت کشور و رعایت تمامی قوانین و مقررات لازم، برای انتشار اوراق مشارکت حداقل طی 2 نوبت به‌منظور تامین بخشی از هزینه‌های اجرایی پروژه‌های نوسازی واقع در بافت‌های فرسوده (مصوبه نهایی شورای‌عالی شهرسازی و معماری) اقدام کند.

براساس تبصره یک این طرح، سود علی‌الحساب اوراق مشارکت براساس نرخ رسمی مصوب دولت در سال 88 و به‌صورت روزشمار است که حداقل ماهانه و حداکثر هر سه ماه یکبار به دارندگان اوراق مشارکت پرداخت می‌شود و در پایان اجرای پروژه‌های مذکور سود نهایی محاسبه و درصورت افزایش میزان سود   الباقی آن به خریداران اوراق مشارکت پرداخت خواهد شد.

به گزارش همشهری، طلایی پیشنهاد کرده بود کارگروه مورد اشاره ظرف مدت یک هفته علت وقوع این حادثه را به‌صورت کارشناسی و دقیق مشخص کند که آیا قصوری متوجه طراحان، مجریان و مدیران این پروژه است یا خیر؟

بنا براین گزارش، دیروز بیش از 2ساعت از وقت جلسه علنی شورای شهر به بررسی وضعیت تونل توحید اختصاص یافت. در این جلسه مسئولان معاونت فنی و عمران شهرداری همچنین توضیحاتی درباره نشست خیابان نواب در فاصله 20‌متری از تونل توحید ارائه دادند.

در این جلسه خسرو دانشجو، سخنگوی شورای شهر تهران با انتقاد از برخی اظهارات مبنی بر اینکه عملیات تونل نقص و ایراد نداشته و آنچه علت اصلی این حادثه بوده، وجود لوله‌های آب و نشتی آنها و قنوات متروکه بوده، گفت: در تاریخ 23 اردیبهشت ماه سال‌جاری کمیسیون عمران شورای شهر تهران پس از بازدید از عملیات تونل توحید در نامه‌ای به شهردار تهران در 8بند، نگرانی‌های خود را در مورد این پروژه به‌طور جدی اعلام کرد.

وی ادامه داد: اعضای شورای شهر تهران براساس اطلاعات داده شده از سوی مدیران پروژه، در این نامه تاکید کرده‌اند که حداقل 24 قنات در مسیر این پروژه قرار دارد که به‌دلیل تلاش برای تسریع در روند اجرای پروژه، صرفا مسدود شده است که این شیوه با انتقاد جدی از سوی کمیسیون عمران مواجه شد.

از سوی دیگر، علیرضا دبیر یکی دیگر از اعضای شورای شهر تهران انجام پروژه تونل توحید را نشان‌دهنده جرات و جسارت مهندسان ایرانی دانست در حدی که بعد از افتتاح این تونل می‌توان شاهد انقلابی در ساخت تونل و خدمات حاصل از آن برای شهر تهران بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با استناد به اطلاعات دریافتی از مهندسان ساخت تونل توحید افزود: از زمان آغاز پروژه تونل توحید 25 تا 30 قنات شناسایی شده که برخلاف برخی اظهارات این قنات‌ها مسدودنشده و تمامی آنها به یکدیگر متصل شده‌اند.

در بخش دیگری از این جلسه رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر با بیان اینکه انتقادات وی به شهرداری درمورد عملکرد شهرداری دراحداث تونل توحید برادرانه است و با هدف جلوگیری از تکرار اتفاقاتی از این دست است، گفت: پروژه تونل توحید به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه تاریخ فعالیت شهرداری تهران از اهمیت بسیاری برخوردار است و البته اقدامات انجام شده در این پروژه نیزقابل تقدیر و تشکر است.

از نظر شکیب، این جمله که ریزش، ارتباطی با تونل توحید ندارد بسیار آزار‌دهنده است. وی تصریح کرد: اگر در چنین پروژه بزرگی اشتباهی صورت گرفته، صادقانه آن را بگوییم و خودمان را گول نزنیم، چراکه نشست خیابان نواب با تونل مرتبط است. از نظر رئیس کمیسیون عمران شورای شهر، نصب نشدن سازه دائم برای دیواره‌های تونل و عدم‌نظارت کافی علت حادثه اخیر در تونل توحید است.

تونل توحید ربطی به ریزش خیابان نواب ندارد

در این جلسه، احمد دنیا مالی معاون فنی عمرانی شهرداری تهران نیز در پاسخ به انتقادات وارده به شهرداری از  سوی اعضای شورای شهر با اعلام اینکه تونل توحید مظلوم واقع شده و هیچ نقشی در نشست خیابان نواب ندارد، گفت: 2‌سال از ساخت تونل توحید می‌گذرد و هم‌اکنون که بیش از 90 درصد کار به پایان رسیده، از خط 4مترو و محدوده متروی جمهوری هم عبور کردیم و هیچ ریزشی اتفاق نیفتاد.

دنیامالی درمورد اظهارات اعضای شورا مبنی برمسدود کردن قنات‌ها در اجرای تونل توحید گفت: جلوی قنات را نمی‌توان مسدود کرد اگر این کار را انجام دهیم آب قنات وارد تونل خواهد شد، قنات‌ها همه به هم متصل شده‌اند و در این کار از متخصص‌ترین فرد در مورد قنات استفاده کردیم.

وی در پاسخ به این انتقاد که دراجرای تونل توحید سرعت فدای دقت شده، گفت: ما سرعت را همراه با کیفیت و ایمنی انجام می‌دهیم. همه تمهیدات لازم نیز اندیشیده شده و سعی می‌کنیم توصیه‌های عزیزان شورا را مدنظر قرار دهیم.

در ادامه احمد مسجد جامعی، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران از زاویه دیگر به وقایعی از این دست نگاه کرد و با ابراز تأسف از اینکه جان انسان‌ها بی‌ارزش شده، گفت: خبرنگاران از ما می‌پرسند که چطور اعضای شورا در مورد فوت یک نفر در حادثه نشست زمین در نواب اینقدر حساسیت نشان می‌دهند اما درقبال مرگ مردم در سقوط هواپیما، در دریا، قطار و در بازداشتگاه‌ها عکس‌العملی ندارند. وی گفت: این معضلات باید جایی به نقطه پایان خود برسد.

مسجد جامعی ادامه داد: این وظیفه اخلاقی ماست که از برابر جان‌باختگان اینگونه حوادث سرسری نگذریم و به جد پیگیر باشیم و نشان دهیم که چقدر برای وجود شهروندان‌مان ارزش قائل هستیم.

وی از رئیس شورای شهر تهران خواست تا کمیته‌ای در رابطه با این موضوع و موضوعات مشابه اتفاق افتاده در شهر که به هر صورتی جان شهروندان را تهدید می‌کند، تشکیل شود.

چمران، رئیس شورای شهر تهران نیز به‌عنوان جمع بندی مطالب مطرح شده در جلسه گفت: باید توضیح داده شود که آیا این احتمال وجود دارد که سطح دائمی تونل توحید درصورت وجود مقارهای دیگر بازهم ریزش داشته باشد یا نه؟

رئیس شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد: اصل بحث این است که این فروریختن با تحرکی از داخل تونل انجام شده یا کاملا اتفاقی بوده است؟در جلسه دیروز همچنین یک فوریت طرح برنامه 5ساله شرکت فاضلاب تهران، یک فوریت طرح ارائه دستورالعمل‌ و تعیین ضوابط اجرایی نحوه اجرای پروژه‌های عمرانی و نحوه واگذاری آنها به پیمانکاران بررسی و تصویب شد.

انتقاد از نحوه اطلاع‌رسانی نشست خیابان نواب

در پایان جلسه دیروز شورای شهر، حمزه شکیب نحوه اطلاع‌رسانی همشهری از نشست خیابان نواب را کمرنگ توصیف کرد.  در همین حال، مهدی چمران، رئیس شورای شهر خطاب به شکیب گفت: برای نحوه اطلاع‌رسانی درباره این خبر به روزنامه‌های دیگر هم باید تذکر بدهیم اما شکیب پاسخ داد: بهتر است به روزنامه خودمان برسیم.

شکیب ادامه داد: روز یکشنبه اخبار مهمی در مورد برخی پروژه‌های شهری توسط سخنگوی شورای شهر تهران اعلام شد اما چه دلیلی دارد که انتقادات شورای شهر تهران را همه روزنامه‌ها چاپ می‌کنند غیر از همشهری.

از سوی دیگر، احمد مسجدجامعی رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران خواستار آن شد که محدودیت‌های رسانه‌ای و روزنامه‌نگاری نیزدرنظرگرفته شود.

وی گفت: خوشبختانه به‌ویژه درماه‌های اخیر هماهنگی و همکاری خوبی بین روزنامه همشهری و شورای شهر تهران به چشم می‌خورد.

مسجد جامعی افزود: برخی موارد مطروحه جنبه حرفه‌ای دارد و از نگاه حرفه‌ای مطالب جای خود را درصفحات مختلف پیدا می‌کند از این نظر در صفحه‌3 همشهری که اختصاص به اخبار شورا و شهرداری دارد تیترکردن خبر کشته‌شدن کسی در واقعه نشست زمین به‌عنوان یک خبر تلخ اولویتی ندارد.

در پایان اظهارات شکیب، روابط عمومی شورای شهر تهران، روزنامه‌ «همشهری» روز دوشنبه را به شکیب نشان داد و وی با مشاهده خبر چاپ شده در صفحه 3روزنامه‌ در مورد حادثه نشست خیابان نواب، گفت: من از این چند خط در صفحه سوم اطلاع نداشتم، اما باز هم تاکید می‌کنم که این خبر ناقص است.

اما معصومه ابتکار، عضو کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران نیز در توصیه‌ای به اعضای شورای شهر تهران گفت: در روز «خبرنگار» در کنار تبریک به فعالان این حوزه باید اشاره‌ای به شرایط دشوار خبرنگاران شود و سختی کار آنها در عرصه اطلاع‌رسانی شفاف مد نظرقرار گیرد.

کد خبر 87620

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز